De meeste gestelde vragen

Hoe lang wordt de data bewaard?
Nadat de stemperiode is afgelopen wordt de uitslag opgemaakt en aan jullie uitgeleverd. Periodiek worden stemmingen na een aantal weken volledig verwijderd. De stemdata bevat geen privacygevoelige informatie dus direct verwijderen is niet nodig. Indien dit gewenst is kunnen we echter op ieder gewenst moment de stemdata verwijderen. Doorgaans wachten we hier dus enkele weken mee omdat het in theorie zou kunnen gebeuren dat een stemgerechtigde het niet eens is met de uitslag en de stemdata wil inzien, etc.

Waar en hoe (beveiligd) wordt de data opgeslagen?
De data blijft binnen ons platform en wordt niet elders opgeslagen. De data wordt verder niet extra beveiligd of versleuteld omdat het geen privacygevoelige informatie bevat.

Wie heeft (achteraf) toegang tot de data of wordt deze automatisch na x-dagen/ weken gewist?
Zie hierboven. Data blijft binnen ons platform dus alleen wij hebben toegang tot de stemdata.

Hoe anoniem is het stemmen? We delen weliswaar codes uit maar hoe weten we of er een juiste persoon heeft gestemd. En, belangrijker, is te achterhalen wat iedereen heeft gestemd? Mogelijk is dit niet relevant als stemming niet anoniem is, anders is het wel een issue?
In ons systeem zien we welke stemcode welke antwoorden heeft gegeven, maar wij weten niet welke stemcode door welke persoon is gebruikt. Dus we weten niet wat voor antwoorden een persoon heeft gegeven. Jullie weten wel welke persoon, welke stemcode heeft gebruikt, dus als jullie de stemdata bij ons opvragen dan kan je uiteindelijk er achter komen wat een persoon heeft gestemd. Dus indien het achteraf nodig nog blijken om te achterhalen wat iemand heeft gestemd kan dat wel, maar alleen als we jullie de stemdata verstrekken. Zo lang we dat niet doen, is het dus volledig anoniem.

Jullie leveren de stemcodes uit aan de stemgerechtigden maar die kunnen natuurlijk hun stemcode aan iemand anders doorgeven, als ze dat zouden willen. Voor online stemmen is er geen 100% sluitende identiteitscontrole mogelijk. Dat gaat alleen door mensen naar een fysieke locatie toe te laten komen waar ze zich identificeren met hun paspoort of rijbewijs. Zoals het dus gaan bij de landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer bijvoorbeeld.

Kan je de stemwebsite ook testen voordat de stemming plaatsvindt?
Ja. Voordat de stemming plaatsvindt ontvang je testcodes waarmee je de stemwebsite kan doorlopen en kijken of alles naar wens is.

Kan je tijdens de stemperiode zien hoeveel stemmers al zijn of haar stem heeft uitgebracht?
Ja, wij kunnen inzien wie hun stem heeft uitgebracht. We kunnen jullie dan een bestand sturen welke stemcodes zijn gebruikt. Het is daarom handig om goed bij te houden bij wie welke stemcode behoort.

Wanneer ik voor een live-begeleiding kies, is er een iemand dan ook aanwezig bij de vergadering?
Nee. Wanneer je voor een live-begeleiding kiest, is jouw contactpersoon van de OnlineStemtool bereikbaar via mobiel of per mail. Diegene kun je altijd contacten tijdens de live-begeleiding voor vragen. Je geeft per WhatsApp of per mail aan wanneer er een vraag open of gesloten mag worden. De contactpersoon geeft vervolgens per WhatsApp de uitslag van de vraag en daarna een rapportage van de gehele uitslag per mail.

Welke input is er nodig voor de stemwebsite?
De benodigde input zijn de vragen met antwoordmogelijkheden, desgewenst een logo (deze verschijnt op de stemwebsite), aantal stemgerechtigden, startdatum met tijdstip en einddatum met tijdstip.

Hoe lever ik de benodigde input voor de stemwebsite aan?
Je kunt de benodigde input aanleveren in een Word-document of in een mail.

Kan ik achteraf nog iets wijzigen op de stemwebsite?
Ja. Bij de investering zitten standaard 30 minuten support inbegrepen. Hierbij kun je wijzigingen doorgeven en vragenstellen. Wanneer er meer dan 30 minuten support nodig is, zal dit in rekening worden gebracht.

Welke antwoordmogelijkheden zijn er?
Er zijn diverse antwoordmogelijkheden. Zo kun je kiezen tussen keuzerondjes (met afbeelding, onder elkaar of boven elkaar), een korte tekst en korte tekst met suggesties.

Wanneer ontvang je de uitslag?
Je ontvangt de uitslag direct na stemperiode ontvangen van de uitslag indien dit in het weekend is of op werkdagen na 17.00 uur: € 29,-. Indien je kiest voor de live-begeleiding, dan worden deze kosten niet in rekening gebracht.

We willen eenmalig gebruik maken van de OnlineStemtool, kan dat?
Dat is geen probleem. Je betaalt altijd eenmalig voor de stemwebsite en je zit niet vast aan een abonnement.

Als we ervoor kiezen om zelf de mailing met de link van de website en stemcode te versturen naar stemgerechtigden, moet dit dan handmatig of is hier een tool voor?
Wanneer je ervoor kiest om de stemcodes zelf onder de stemgerechtigden te verdelen, dan leveren wij de stemcodes aan in een Excelbestand. Daarna kunnen jullie zelf de e-mailadressen koppelen aan een stemcode. Dit gebeurt dan handmatig.

Is er een koppeling mogelijk van jullie url voor de stemming met onze teams vergadering of hoe gaat dat? 
Nee, de stemwebsite kan niet gekoppeld worden aan de teams vergadering. Je opent daarvoor een ander tabblad in je brower. Het is ook mogelijk om via je smartphone, tablet, laptop of pc je stem uit te brengen.

Hoe ziet een eindrapportage er uit?
Bekijk hier een voorbeeld van een eindrapportage.

Onder andere deze organisaties kiezen voor veilig en eenvoudig stemmen via OnlineStemtool.nl :
VAB HEMAJOVDSODMVOBAEJMKNRBImperial LogisticsHV Leidsche RijnNBBUTelindusVSOAOrcaWikimedia NederlandNederland Distributie LandZetacomOvalNVOFysiogroep HaaglandenHome InsteadKNMTKNVROHolland SolarISFRVC Medical ITTri MovereUSV HerculesVCOHWVV BoniWinter Guard The Pride Huizen WSV Noord Zuid NieuwkoopEben HaezerschoolHCBDEcoburenCaecilia

Contactgegevens

Bankastraat 100  
2585 ES Den Haag   
085- 06 54 618  
info@onlinestemtool.nl

Social media